Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Menu

Lucienne Goos stond afgelopen maand met een interview in Questies, het magazine van Facet Accountants. Zij vertelt hierin over de afgelopen coronacrisis periode.

Lucienne vertelt over de ommezwaai in de dagelijkse gang van zaken en positief blijven over de kansen die zich kunnen voordoen. Hieronder is het gehele interview terug te lezen.

 

Questies magazine (Facet Accountants), zomer 2020
Questies magazine (Facet Accountants), zomer 2020


Lucienne Goos is Financieel Directeur bij Goos Reclamemakers. Zij ervaarde de afgelopen periode in het begin als behoorlijk bedreigend. Gelukkig zagen ze als onderneming ook kansen. En die grepen ze met beide handen aan.

‘Wij hadden het voor de coronacrisis ook al niet makkelijk. We zijn in 1973 als creatieve drukkerij begonnen en zeker de afgelopen twintig jaar zijn veel van onze collega’s binnen de branche omgevallen. Ook wij zijn al jaren bezig om de juiste formule te vinden en dat is niet altijd eenvoudig. We zijn ons meer gaan richten op het zijn van een reclamebureau zodat we onze klanten zowel offline (drukwerk, digitaal printen) als online (creatie voor websites) kunnen bedienen. Signing is bij ons al een jaar of tien groeiende en dat is samen met creatie een heel belangrijke pijler geworden in onze organisatie. Dat is natuurlijk een hele ommezwaai en dat betekende ook dat

dingen anders moesten. Als directie wilden we wel iedereen zoveel mogelijk binnenboord houden. We zijn een familiebedrijf, hebben een hechte band met ons personeel en willen liever geen mensen ontslaan. Dat laatste hebben we gelukkig kunnen beperken tot één persoon, maar dat vonden we al heel moeilijk.


Nieuwe koers
We waren dus net een nieuwe koers ingeslagen toen het coronavirus uitbrak. Dat zorgde ervoor dat werk, en daarmee omzet, weg viel. Maar gelukkig zagen we ook kansen. We maakten onder andere kuchschermen en verzorgden belettering bij bedrijven om te wijzen op de 1,5 meter-maatregel. Dat heeft het omzetverlies wel wat goed kunnen maken, al zijn het natuurlijk maar tijdelijke activiteiten.

We hebben ook horecaondernemingen als klant en die doen nu liever geen extra investeringen.

Dat begrijpen we ook. In overleg met FACET vroegen we de NOW-regeling aan. Gelukkig konden we van die regeling gebruik maken, ik weet niet hoe het anders had gemoeten, want onze vaste lasten lopen natuurlijk gewoon door. En eerlijk gezegd vind ik het erg moeilijk om een prognose te maken hoe het ons in de toekomst zal vergaan.

Vroeger kon je tien jaar vooruitkijken, dat is in de wereld waarin we nu leven niet meer realistisch. Er hoeft maar weer een virus uit te breken en alle prognoses kunnen in de prullenbak. Onze business was al lastig en ik verwacht niet dat het veel makkelijker gaat worden. Maar we blijven positief en houden onze ogen open om te zien of en waar zich kansen voordoen.


Regelingen
Het geld dat we van de NOW-regeling ontvingen, is in principe een buffer, want de vaste lasten konden uit de omzet voor het coronavirus opgevangen worden. De omzet van de afgelopen maanden is behoorlijk lager uitgevallen dan voor corona. Het zou mooi zijn als er ook naar de vaste lasten wordt gekeken door de staat en ik begrijp dat ze daar mee bezig zijn. We hebben ook uitstel van betaling van de loonbelasting aangevraagd. Ik wil namelijk wel gewoon mijn crediteuren en mijn leveranciers blijven betalen. 


Regelgeving
Of ondernemen nog wel leuk is? Ik denk dat veel ondernemers het nu lastig vinden, maar ondernemen zit me nu eenmaal in het bloed, ik wil toch eigenlijk niet anders. Al wordt het ons niet altijd makkelijk gemaakt door alle verplichtingen (grafische cao, pensioenafdrachten, etc.) waar we als werkgever steeds meer voor moeten opdraaien. Toch wil ik niet klagen, want er gebeuren ook hele mooie dingen bij ons, we verkopen nog steeds hele mooie orders en we hebben een zeer divers klantenbestand. Daar zijn we blij mee en daar putten we ook weer energie uit. Al is het door alle regelgeving wel lastig om creatief te zijn en zitten we nu in een soort van overlevingsmodus.

En dat overleven gaat ons lukken hoor, want we willen in 2023 natuurlijk wel ons 50-jarig bestaan vieren! 

Mijn boodschap aan andere ondernemers? Laten we elkaar niet uit de markt prijzen, gun elkaar wat, werk samen en werk elkaar niet tegen. Probeer de verbinding met elkaar te zoeken. Samen kom je toch verder.’


Contact
Lucienne is te bereiken via 0180 441 710 en lucienne@goosrm.nl

Terug naar overzicht